tirsdag, januar 20

hvor mye veier en norsk slaktegris?

Dette var et spørsmål som ble stilt ved en quiz på Kongens. Når jeg i ettertid ser tilbake på resonnementet rundt det avgitte svaret kan jeg ikke annet enn å le!

Min makker denne kvelden virket skråsikker på sin sak og førte 700 kg ned på papiret hvorav jeg måpende la inn veto på dette tallet? -Du er klar over at en hest veier 400-500 kg? En fullvoksen og STOR isbjørn veier 700 kg og en lite bil det samme? Hvor store svinekotteletter pleier DU å spise egentlig? Jeg forsøker enda å se for meg hvordan en gris på 700 kg ser ut.. Må i tillfelle være noen GIGANTISKE grisebinger og for noen baconskiver!

Jeg har jo vært med på å kjøre i bakkene på trysil med en gris på ryggen (riktignok en død gris) som vi grilla mens vi hørte på DDE konsert. Den veide 24 kg ferdig slaktet. Dette var en lite gris men jeg mente at en gris veide 40 - 60 kg i slaktevekt. Mitt slagkraftige argument var at det kosta alt for mye å fostre opp en gris til over 60 kg, og at det var kostnadseffektivt å slakte de hadde oppnådd denne vekten. Her skulle jeg møte motstand. For søren meg skulle ikke en gris veie mindre enn min lagkamerat når den ble slaktet. det trodde han ikke noe på og nektet å godta. Veide en gris SÅ LITE skulle treningsstudio besøkes med drastisk økning i intervallene for å leve med å veie mer en enn slaktegris var visst for hardt for egoet ;D For å imøtekomme disse argumentene strakk jeg meg til at grisen kanskje veide 80kg. Dette ble vårt endelige svar.

Riktig svar var 95 kg.. fortsatt mindre enn min makker men jeg tror og håper at dette var overlevlig! Jeg kan leve med dette.. at mitt svar var 15 kg unna men alternativet på 700kg ikke var mindre enn 605 kg feil! Tror ikke dørene til treningsstudio har blitt nedrennet av lett nevrose av den grunn ;D

Ingen kommentarer: