torsdag, januar 22

gørr....

Forkjølelse.. noe forbanna herk.. Fakta med kommentarer..

Nysing, tett nese, sår hals, hoste og hodepine er vanlige sykdomstegn ved forkjølelse. Vanligvis varer en forkjølelse inntil en uke, men en eventuell hoste kan vare lenger. Passer veldig dårlig akkurat nå, siden jeg egentlig ikke helt har tid til å sove en gang!

En forkjølelse er ufarlig, (særlig, blir jo totalt redusert og uten evne til å utføre den enkleste ting som f.eks å lage mat) ((jeg er sulten))(((det er farlig å sulte ihjel!))) og vi kan bare ha godt av å gjennomgå en forkjølelse en gang iblant for å stimulere immunforsvaret vårt... men når man er forkjølet oftere enn man har mensen kan det umulig være så bra? eller? -Hvis forkjølelsen utløser en bakterieinfeksjon i øvre og nedre luftveier vil sykdomsforløpet forverres og forlenges. Nei takk, jeg står over det!

Hva skyldes forkjølelse?
Forkjølelse skyldes en infeksjon med ett av mer enn 200 forkjølelsesvirus. Jeg tør påstå at 200 mot en er feigt! Virusene angriper slimhinnene i nese og luftveier. Forkjølelse smitter ved dråpekontaktsmitte. Mest utsatt for smitte er vi når vi er i nærheten av en som er syk og prater, hoster eller nyser. Man kan også bli smittet hvis man tar på klær, hud eller gjenstander med virus på.

Hvem tar på seg skylden?

2 kommentarer:

Baltus sa...

jeg legger skylda på deg ;P alltid kjekt å ha noen å skylde påvettu! argh!

Elin Marie Johannessen sa...

hehe, det er helt greit! Men kom ikke her å si at jeg ikke advarte deg!