mandag, januar 5

Hodebry.. bokstavelig talt!

René Descartes er en franskmann som får anledning til å tittulere seg meg tittelen som filosofiens far og grunnleggeren av moderne mattematikk. Mannen levde for 400 år siden, men skaper den dag i dag hodebry for mennesker i hele verden som blant annet sitter å trøbler med det kartiske koordinatsystemet. http://no.wikipedia.org/wiki/Kartesisk_koordinatsystem Den deriverte i mente for å finne topp, bunn, lineærkoordinasjoner, vektorer og mye annen herlighet!

Ikke nok med dette, matematikken altså, mannen hevder også at han kan bevise Guds eksistens: http://no.wikipedia.org/wiki/Det_ontologiske_gudsbevis

«Je pense, donc je suis» – «Jeg tenker, altså er jeg». Dyp.. men mannen tenker ikke lenger. Han døde nemlig i 1650 og har etterlatt seg ikke mindre enn 4 hodeskaller. Henholdsvis 1 i Stockholm, 2 i privat eie (hva skjer med å eie en hodeskalle, eller i hvertfall tro man eier en meget kjent en? minst en av disse har helt tydelig en eller annen random hodeskalle i sitt hjem. Hva er verdien i det? Hva er vinninga på å ha en hodeskalle til en gammel filosof i et skap, i en skuff eller for alt jeg vet utstillt i stua.) den siste av hodeskallene som visstnok skal være den ekte er plassert på museet Musée de l’Homme i Paris, mens deler av kroppen ligger i kirken Saint Germain des Près i samme by.

Nå krangler de om flytting av denne skallen til skolen de Descartes tok sin utdanning. Skandaløst sier arkeologene, som mener at hodeskallen må forenes med kroppen. Jeg vet ikke helt hvilket standpunkt jeg har til denne saken annet enn at denne mannen allerede har gitt meg så mye hodebry at jeg ikke tror jeg ønsker å tenke noe videre på det. ..

Ingen kommentarer: