fredag, oktober 24

Kulinarisk reisebrev fra Riga.



Nå nærmer Rigaturen seg slutten.


På denne reisen har jeg lært at det ikke bare er drinkene som brenner!




Det å være på tur med fellesadministrasjonen ved Høgskolen i Øsfold har vært en gledelig opplevelse! Det har jo vært et faglig opplegg hver dag her nede, men ikke overdrevent mye heldigvis!




Riga har mye å by på. Jeg nevner i fleng, øl, øl, øl, vin, drinker, shots for ikke å glemme Riga-balsam. (sistnevnte vil jeg ikke på noen måte engang anbefale min værste fiende, for det smaker urimelig vondt!) Forsåvidt så er det sikkert mange andre flotte ting å oppleve i byen, men det begrenser seg da jeg stadig ble fanget i mengden av statlig høgskoleansatte som beveget seg fra pub til pub som en flokk sauer! Klager ikke jeg, men konkluderer heller med at jeg blir nødt til å reise hit en gang til.




Og neste gang er det 2 ting som skal gjennoppleves. Det er Mad house og La Boheme (må ikke forveksles med det lugubre utesteder i Fredrikstad som spesialiserer seg i drinken jägermeister)


Mad House var et sted proppet av bra musikk og enda bedre drinker.. Balkans beste Mojito, og brennende shotter i tre lag. La Bohem må være Rigas beste resturant.




Utskuddet av saueflokken som trosset flertallet og ble igjen i Riga en dag til dro ditt i kveld for å spise.. Angrer IKKE! Tror om mulig at dette er det beste måltidet jeg har hatt siden min egen komfirmasjon. Ikke byens billigste, men for 450 kr så fikk jeg suppe til forrett, den beste biffen jeg noen gang har smakt og en brennende cremè brule til dessert, 3 glass vin og en kaffe. Maken til kulinarisk opplevelse. Biffen var så mør og saftig og god at den smeltet i munnen, en fullkommen opplevelse for en som er stor tilhenger av kjøttretter.. og den creme bruleen.... ååååhhh.. hvor skal jeg begynne.. Den gav meg en sånn nytelse at stønnet jeg gav fra meg etter første smakebit nesten fellte IT's driftansvarlig av stolen.. Smaksopplevelsen var praktisk talt erotisk. Ren nytelse! (hvis man skal sammenlikne det med noe!) i tillegg var en flambert.. så alt i alt kan dette konkluderes som en brennhet opplevelse!




Til alle som reiser til Riga, denne resturanten må oppleves!




Ingen kommentarer: